Extra vriendendienstjes...

Van mijn eerste gastschrijver Avalonya, een leuke, sociale meid die net als ik niet op haar mondje gevallen is:

Zijn er werkelijk voordelen aan verbonden? Heeft het ook nadelen? Is het eigenlijk wel mogelijk? Of is het voorbestemd te falen? Allemaal vragen die ik mezelf al meer dan eens heb gesteld...
In een wereld waarin we allemaal dagelijks via de verschillende media geconfronteerd worden met seks is het raar hoe vaak er op dit thema nog een taboe rust. Ik ben een jonge, moderne, zelfstandige meid. Ik ben schaam me er dan ook niet voor om toe te geven dat ik wel eens een zogenaamde ‘friend-with-benefits’ (FWB) heb gehad. In feite heb ik er momenteel ook eentje.

Sommige zullen nu denken ‘goed voor jou meid’, andere zullen denken ‘wat een slet’. Ik zeg eerlijk dat het me niet uitmaakt aan welke kant van deze lijn je staat. Ik denk dat iedereen het met me eens zal zijn dat seks een van de meest natuurlijkste en primitiefste behoeften van de mens is, maar dat het ook een van de meest omstreden en meest veelzijdige is. Dus iedereen moet vooral dat doen wat voor hem/haar goed voelt.

Voordat ik aan dit artikel begon heb ik de film uit 2011 ‘Friends with benefits’ gekeken. Ik dacht als Hollywood zich al aan dit thema waagt, dan moet ik ook zien of het weer zo’n film is die vol zit met clichés of dat er ook een kern van waarheid in zit. Het was een leuke film, maar helaas weer doordrenkt met clichés. Jongen en meid, beiden eenzaam en ‘emotioneel beschadigd’, worden vrienden. Na een tijdje besluiten ze seks te hebben zonder verplichtingen. Wat in het begin de ideale oplossing lijkt, draait uit op een drama als er gevoelens in het spel komen…

Ik ga jullie niet het einde van de film verklappen, dat moet je maar zelf ontdekken als je nieuwsgierig bent geworden. Ik vond het ondanks de clichés een leuke amusante film en herkende wel een aantal van de situaties en deels ook wel stukken dialoog tussen de twee vrienden.

Voordelen vs nadelen
Ik ben eigenlijk al snel nadat ik seksueel actief werd begonnen met het hebben van een ‘FWB’. Ik was net uit mijn eerste vaste relatie en ging door een moeilijke periode in mijn leven. Ik ben niet een van de meest aantrekkelijkste dames die op deze wereld rondloopt en dat merkte ik dan ook vaak. De mannen in mijn omgeving wilden altijd alleen vrienden zijn, maar voor een relatie was ik niet ‘hun type’. Ook in deze periode waren er weer genoeg mannen die mij op deze wijze een ‘blauwtje’ lieten lopen. Onder de invloed van alcohol en andere verdovende middelen bleek ik echter mijn natuurlijke verlegenheid over boord te gooien. Mannen merkten dit ook op en zo had ik mijn eerste onenightstand.

Ik ontdekte dat het vervullen van deze dierlijke lusten wel erg fijn was en dat ik hiervoor niet perse verbonden moest zijn door middel van een vaste relatie. Hoewel het ongebonden en totaal ongecompliceerde van deze onenightstands een groot voordeel was, had het ook nadelen. Je gaat met een compleet vreemde het bed in, hebt totaal geen idee of het de moeite waard is en daarnaast weet je ook niet zeker of je daadwerkelijk een ‘slachtoffer’ vindt als je dit wil. Toen een van deze onenightstands voorstelde om vaker met elkaar af te spreken om dan seks te hebben met elkaar, leek mij dit een geweldig idee.

Hij was niet onaantrekkelijk en de seks was goed. Daarnaast kon ik met hem ook een gewoon gesprek aangaan, dus we deden ook weleens dingen samen waarbij we niet perse met elkaar het bed in hoefden te duiken. Op een gegeven moment was het een wekelijks bezoek, waarbij we dan ter plekke besloten of we gewoon een gezellige middag hadden of dat we elkaars lusten bevredigden.

Het had echter ook een groot nadeel. We hadden voor dit arrangement geen rekening gehouden met de andere kant van het verhaal. Er ontstonden gevoelens, eenzijdig. Dit zorgde natuurlijk voor een moeilijke situatie en zo besloten we te stoppen. We wilden wel gewoon vrienden blijven en dus bleven we elkaar zien. Na een paar keer gebeurde het onvermijdelijke, we belandden weer als vanouds met elkaar in bed. Dit veranderde alles tussen ons, want we merkten dat onze afspraak zoals we die ooit bestond niet meer functioneerde. Onze vriendschap die we hadden opgebouwd werkte niet meer, want de een voelde er meer bij dan de ander. We konden niet meer zo vrij, ongebonden en ongecompliceerd met elkaar omgaan. We hielden in het begin nog sporadisch contact, waarbij we elkaar alleen nog in openbare plekken ontmoeten, zodat de verleiding klein was. Uiteindelijk stopte ook dit sporadisch contact, de vriendschap leek niet bestand tegen de verleiding.

Ook na deze ervaring, bleek ik toch van tijd tot tijd terug te vallen op een ‘FWB’. Ik ben dan ook van mening dat een ‘FWB’ zowel voordelen als nadelen kent. Of het iets voor jou is en of je ook daadwerkelijk dezelfde voor- en nadelen ervaart is natuurlijk afhankelijk van jezelf en degene die je eventuele ‘FWB’ is. Daarom hier ff op een rijtje de voordelen en nadelen zoals ik ze door de jaren heen heb ervaren.

Voordelen:
- Je hebt wel de lusten, maar niet de lasten (wel seks, geen relatie/verplichtingen).
- Je hebt een vaste seksuele partner en niet steeds wisselende. Dit heeft op zich als voordeel dat de kans op SOA’s verkleind kan worden, mits je ook daadwerkelijk veilig seks hebt. Daarnaast ken je elkaar beter en kun je meer op elkaars wensen en behoeftes ingaan op seksueel gebied.
- Je bent niet meer ervan afhankelijk of je daadwerkelijk iemand ‘aan de haak slaat’, maar hoeft alleen nog te kijken wanneer je beiden tijd hebt.

Nadelen:
- Je bent min of meer ‘van de markt’. De meeste mensen gaan niet verder op zoek naar een relatie als ze eenmaal een ‘FWB’ hebben.
- Er kunnen gevoelens ontstaan. Deze kunnen van beide kanten komen, maar over het algemeen zijn ze meestal eenzijdig. Dit kan vriendschappen kapot maken.
- Niet iedereen staat er open voor en hierdoor veroordelen mensen je voor dit in hun ogen ongepast gedrag.

De ideale oplossing of gedoemd te falen?
Dit is voor iedereen zelf te bepalen. Ik kan alleen zeggen dat de ervaring zoals ik hierboven beschreven heb, de eerste in een reeks van was. Niet één van deze zogenaamde seksrelaties bleek achteraf een succes te zijn. Toch heeft mij dit niet weerhouden iedere keer weer een nieuwe aan te gaan als ik hieraan de behoefte had en zich de kans voordeed.

Ik heb wel mijn verwachtingen bijgesteld. Ik dacht in het begin eigenlijk wel dat zo’n afspraak tussen vrienden zonder prijs was en ook onbeperkt door kon gaan. Dit bleek een totaal onrealistische verwachting. Als je zo’n afspraak maakt, ben je er bewust van dat dit vaak ten koste gaat van een vriendschap en dat het altijd maar iets tijdelijks is. Vroeg of laat ontstaan er gevoelens. Deze kunnen voor de seksuele partner in kwestie zijn, maar het kan ook gebeuren dat je gevoelens krijgt voor iemand anders en dus de afspraak wilt beëindigen. Dit kan natuurlijk ook door de ander gebeuren en dan ben jij misschien teleurgesteld.

Hoe dan ook, is het daarom gedoemd om te falen? Ik ben van mening van niet. Ik denk als je vooraf duidelijk afspraken maakt over bepaalde gevolgen die kunnen ontstaan door deze afspraak en hoe hiermee wordt omgegaan, dan kan het tijdelijk de ideale oplossing zijn voor een ‘luxe probleem’. Ik zeg hier bewust luxe probleem, aangezien het hebben van seks geen noodzakelijkheid is om te overleven, ook al denken sommigen dat van wel.

Conclusie
Het heeft zijn voor- en nadelen, maar als je hiervan bewust bent en duidelijke afspraken maakt met de partner in kwestie, dan kun je een hele leuke tijd tegemoet gaan. Maar doe vooral wat je zelf fijn vindt.

Ik ben dan ook benieuwd naar jullie eigen mening en/of ervaringen over dit thema, laat deze vooral achter bij mijn blog: http://avalonya.blogspot.com/

0 reacties:

Post a Comment